Què és millor llibres o ordinadors?

En e͏l nostre dia a d͏ia, estem env͏oltats de pantalles: ordinadors,͏ tauletes, mòbils… La tecnologia ha ͏ca͏nviat molt la nostra vida i͏ncloent la manera com llegim i aprene͏m. Però els llibres en͏ pape͏r͏ continuen tenint un lloc a les nostres vides.͏ M͏olta ge͏nt encara gaudeix d͏el plaer de pas͏sar pàgines, i desconnectar del món digital durant u͏na esto͏na.

 

Això ens p͏orta a una pregunta; què és millor, els llibr͏es típ͏ics o els ͏ordinadors? És escolliir entre dues ma͏neres diferents d’accedir͏ a la informació, cadascuna amb els seus av͏anta͏tges i desavant͏at͏ges. En aquest article reflexionarem ͏sobre aquest͏s dos form͏ats i comp͏artirem la nostra opinió s͏obre quin ͏pot ͏ser més útil depenent de necessitats i c͏ircumstànci͏es de cada persona, ara ens endinsarem més en aquest debat.

 

Vivim envoltats de pantalles, però molts encara preferim el paper. Hi ha diversos estudis que confirmen que sol ser millor. Segons una investigació publicada a Educational Research Review, les persones entenen millor el que llegeixen en paper que en pantalla, sobretot quan el text és llarg o complex. El paper ens ajuda a concentrar-nos més i a recordar millor la informació.

 

Un altre estudi de la Universitat de Stavanger, va demostrar que els lectors digitals recordaven pitjor on estaven les parts del text, perquè les pantalles no donen les mateixes pistes visuals i tàctils que un llibre. A més, llegir en dispositius electrònics pot cansar la vista i afectar el son per la llum blava, segons l’American Academy of Ophthalmology (2020).

 

Tot i això, els ordinadors tenen avantatges clars: permeten buscar informació, veure vídeos i treballar de manera més àgil. De fet, un estudi de Psychology Research and Behavior Management, mostra que, si s’utilitzen bé, llegir en digital pot ser igual d’efectiu que en paper.

 

Finalment, podem concloure que si el que es busca és estudiar un text profund, com podria ser un llibre de text o un relat, el millor serà el paper, en canvi, si el que volem és repassar un tema, contrastant-lo o resolen dubtes, el millor serà un ordinador o portàtil que pugui resoldre les teves preguntes i ajudar-te amb recursos visuals i d’àudió. Aquesta es una comparació, pero ara veurem la preferencia del alumnes i professors a catalunya.

Segons la majoria d’alumnes és millor utilitzar ordinadors, però segons els professors, tots estan en comú, que son millor els llibres. Aquí estan les dades d’una petita mostra del nostre centre d’on hem extret les dades, la població total és de 51 persones:

 

Digital:

  • Alumnes: 33

  • Professors: 0

 

Paper:

  • Alumnes: 13

  • Professors: 5

 

A continuació, exposarem els punts forts dels dos punts de vista. L’ordinador té moltes avantatges. Per exemple, en un ordinador tens tota mena d’informació i també pots llegir articles i opinions de moltes persones diferents. Això et permet conèixer diversos punts de vista i ampliar els teus coneixements fàcilment. A més, als ordinadors obtens la informació de manera instantània, i això t’estalvia molt de temps quan fas treballs o busques dades concretes. També pots guardar documents, escriure més ràpid i corregir errors amb facilitat, cosa que fa que sigui una eina molt pràctica per estudiar o treballar.A més, amb un ordinador pots comunicar-te amb altres persones, fer videotrucades, veure vídeos educatius o accedir a plataformes d’aprenentatge. També pots organitzar millor la teva feina i tenir-ho tot guardat en un sol lloc sense ocupar espai físic.

Però els llibres o el paper també tenen molts avantatges. Ajuden a concentrar-se millor i no fan mal a la vista, ja que no tenen llum blava ni distraccions com les pantalles. També milloren la comprensió i permeten subratllar, escriure notes o marcar les parts més importants. Llegir en paper sol ser més tranquil i agradable, ja que pots gaudir del tacte i l’olor del llibre, i no depens de la bateria ni de la connexió a Internet. A més, molts lectors troben que els llibres transmeten una sensació més personal i relaxant, ideal per desconnectar del món digital.Els llibres també fomenten la imaginació, ja que quan llegim ens imaginem els llocs i personatges. A més, són més duradors, ja que un llibre pot conservar-se durant molts anys sense espatllar-se, i fins i tot es pot compartir o deixar a altres persones. També ajuden a desconnectar de la tecnologia i a gaudir d’un moment de calma i silenci. 

Després de tot l’anàlisi d’aquest tema, podem veure que no hi ha una opció “millor” que una altra, sinó que depèn de l’ús que se’l vulgui donar. Els llibres en paper són ideals per llegir amb més profunditat i memoritzar millor la informació, ja que el lector no sofrirà de tanta fatiga visual. En canvi, els ordinadors amb llibres digitals ofereixen una accessibilitat molt més àmplia, més informació, recursos multimèdia i l’opció de comparar informació a internet. 

 

Per tant, l’ideal seria un equilibri entre els dos, utilitzar llibres en les classes per aprofundir la informació i els ordinadors per complementar-la.