Comprem més del que necessitem?
En els últims anys la manera de comprar roba ha canviat molt. La moda ràpida ha fet que puguem comprar més sovint i a preus molts baixos, i això té conseqüències que sovint ignorem. Cada vegada que entrem a una botiga ens hauríem de preguntar, realment necessitem aquesta samarreta o és una tendència?

La moda s’ha convertit en una forma d’expressió personal, però també en una manera de consum accelerat. La indústria tèxtil és una de les més contaminants del món, i malgrat això molts continuem comprant sense pensar en l’impacte de la roba que portem. És hora de replantejar-nos els nostres hàbits i comprar amb més responsabilitat. Amb moda ràpida comprar la roba s’ha tornat més fàcil, més barat i més accessible que mai.
De fet, la indústria tèxtil és una de les més contaminants del món, segons dades recents de l’ONU es diu que aquesta indústria és responsable fins i tot d’un 8% de les emissions.
Normalment, comprem més roba de la que necessitem i gairebé mai ens aturem a pensar d’on ve, com s’ha fet o qui hi ha darrere de cada peça.
Moltes peces de roba que portem cada dia venen de països llunyans on els treballadors cobren poc i treballen en condicions difícils. Al mateix temps, la producció de roba genera molta contaminació, consumeix aigua i energia i, a més a més deixa una gran part de residus que acaben en abocadors o oceans. Cada vegada que comprem una samarreta barata i la llencem després d’utilitzar-les poques vegades, estem contribuint a un problema medi ambiental molt important.
Tot i que cada vegada hi ha més gent conscient que n’intenta comprar-ne menys, reutilitzar o comprar de segona mà, encara hi ha molta gent que es continua portant pels preus baixos i les tendències.
Les marques i el que no sabem
Quan comprem roba, gairebé mai sabem d’on ve ni qui l’ha feta. Ens fixem en si ens agrada, si està de moda o si té un bon preu, però no pensem en el que hi ha darrere. Sabem que algunes marques contaminen o no tracten bé els treballadors, però tampoc ens hi parem gaire atenció, ens hem acostumat a les compres ràpides i còmodes.
Encara que hi ha gent que pren consciència i compren roba de segona mà o redueixen el consum innecessari, per evitar comprar en aquest tipus de marca.
-
Nosaltres pensem que hauríem de preocupar-nos més i informar-nos abans de comprar, però al final totes acabem fent el mateix: si alguna cosa ens agrada i és barata, la comprem igualment i ningú sap d’on acaba venint.
Un exemple clar és Shein i ara us parlarem sobre ell.
Shein i roba barata
Un exemple clar és Shein. Avui dia tothom compra aquesta marca perquè és barata i ofereix moltíssima varietat. És una botiga en línia molt famosa, sobretot entre els joves perquè té roba variada i barata. La major part de la roba de Shein ve de la Xina, on es fan milions de peces cada dia. Allà hi ha fàbriques enormes on treballen moltes persones per produir tota aquesta roba tan ràpidament.

Els preus són tan baixos perquè els costos de fabricació també ho són, però això sovint vol dir que les persones que la fan cobren molt poc i treballen en condicions molt dures.
I com a exemple, GREENPEACE afirma que la roba de Shein contamina molt, ja que per fer-les s’utilitzen molts productes químics i molta aigua. Moltes de les peces que comprem duren poc i després acaben tirades. Comprem perquè ens agrada estrenar, però sovint ni necessitem tanta roba.
-
Nosaltres pensem que hauríem de reflexionar una mica més abans de comprar i mirar d’escollir opcions més sostenibles. Però, tot i saber-ho, al final acabem comprant igualment, perquè és fàcil, barat i ens agrada tenir roba nova.
Ens preocupa?
El fenomen de la moda ràpida genera diverses preocupacions importants tant en l’àmbit social com mediambiental.
En primer lloc, quan anem de compres, sovint ens fixem només en el preu o si està de moda, però no pensem d’on ve la roba o qui l’ha feta. Sabem que la indústria tèxtil contamina molt i que molt dels treballadors cobren poc, però igualment encara comprem sense pensar-hi gaire.
Ens pot preocupar però no el prou per a canviar. La moda ràpida és barata, fàcil i ens agrada estrenar roba nova. Tot i això, cada vegada hi ha més gent que intenta ser menys impulsiva a l’hora de comprar roba o reutilitzar roba.
En definitiva, comprem massa roba i no sempre som conscients del que hi ha darrere. Tot i que ens preocupa, sovint triem el més fàcil i barat. Però si volem un futur més sostenible, haurem de començar a comprar amb més cap i no tant per impuls. Nosaltres amb això també us volem impulsar a què tots siguem conscients d’això i que si tots posem de la nostra part el planeta millorarà.
Contrast d’opinions
Després d’investigar sobre la moda ràpida i reflexionar sobre si comprem més del que necessitem vam voler conèixer que en pensen algunes persones del nostre centre.
Quin paper creus que té les xarxes socials en el consum impulsiu de moda?
Les respostes mostren que tothom considera a dir que les xarxes socials tenen un paper molt important en el fet que la gent compri més del que necessita.
La professora Patrícia va dir “tenen un paper fonamental, ja que ara a la moda consumeix a través d’aquests canals” i el professor Jordi Sarrà també ho confirma en què és un paper fonamental.
Els alumnes pensen igual, Mireia (4t), comenta que “fa que vulguis comprar més, et manipula, ja que sempre estem amb el mòbil i ens surten anuncis o col·laboracions amb famosos”, Daniela (2n) afegeix que “moltes vegades la gent es compra coses per allò que promocionen” i Jacob (2n) diu que les xarxes socials ho dirigeixen tot. També Ainhoa (3r) diu que gran part de les xarxes socials són el centre de l’impuls de compres, i la Enara (1r) està d’acord.
Aquestes opinions coincideixen amb el que hem explicat abans a l’article: les xarxes i els influenciadors ens fan comprar per impuls, no per necessitat. Ens creen desig constant de novetats i reforcen aquest consum ràpid que perjudica el medi ambient.
Què fas amb la roba que ja no utilitzes?
Aquí les respostes són més variades, però també reflecteixen una certa consciència sobre la reutilització, Naia (3r) diu que la dona a amic i família, i Daniela i el seu company Jacob (2n), fan el mateix compartint-la amb els seus cosins o germans. Mireia (4t), explica que molta roba la dona a les seves amigues o als fills dels amics del seu pare, si no la seva àvia la reutilitza per fer costures i si ningú la vol la porta a caritats, i el Gerard (1r) reconeix que la tira, però la seva companya Enara la dona als seus cosins. La professora Patrícia comenta que depenen de com sigui el seu estat la dona a alguna amiga i l’altre professor Jordi diu que la porta a la gent que ho necessita.
Després de comparar les opinions del centre amb la informació del nostre article, podem veure que tots som conscients del problema, però no sempre actuem en conseqüència.
Les xarxes i la publicitat ens impulsen a comprar més del necessari, i tot i que alguns intenten reutilitzar la roba, encara hi ha molt consum per impuls.
Per això, si volem cuidar el planeta i fer un ús més sostenible de la roba, hem de pensar abans de comprar i donar més valor a les peces que ja tenim.

